Vaste verkoopprijs voor je boek
Wist je dat een vaste verkoopprijs voor je boek in het eerste jaar wettellijk verpicht is? Hoe kom je eigenlijk tot een verkoopprijs?Als je een uitgever hebt gevonden, zal die een prijs vaststellen op basis van zijn marktkennis en ervaring, met name de marketing- en verkoopafdeling heeft daar een belangrijke stem in. Wil je zelf je boek op de markt brengen? Dan kan dit artikel je helpen.
Factoren
Er is een aantal factoren dat invloed heeft op de prijsstelling. Denk daarbij onder andere aan:
- Wat zijn de productiekosten voor je boek, en wil je die terugverdienen?
- Hoeveel is je doelgroep gewend uit te geven aan een boek dat een oplossing biedt voor hun behoefte?
- Wat kan je doelgroep betalen?
- Welke prijs is gangbaar voor concurrerende uitgaven?
- Hoe zie je zelf de prijs/kwaliteitsverhouding?
- Hoe is je boek uitgevoerd?
Al deze factoren in beschouwing genomen, kom je tot een verkoopprijs die bij jouw boek past. En dan?
Vaste prijs
In Nederland is het bij wet geregeld dat elk papieren boek in het eerste jaar na verschijnen overal verkrijgbaar is voor een vaste prijs. Dat geldt voor boeken van uitgevers maar ook voor boeken die in eigen beheer worden uitgegeven. Iedereen die een boek uitgeeft in Nederland wordt geacht deze Wet op de Vaste Boekenprijs te kennen en na te leven.
Belangrijkste punten uit de wet
- Als uitgever ben je verplicht je boek aan te melden bij het Commissariaat voor de Media.
- Tot het boek uitgekomen is kun je alle specificaties, dus ook de verkoopprijs, nog wijzigen.
- Als je boek uitgekomen is stuur je een exemplaar naar het Commissariaat, op dat moment gaat de vaste boekenprijs in.
- In het eerste jaar na verschijning mag je 1 keer een prijsactie doen met je boek. Die actie moet je aanmelden bij het Commissariaat. Er zijn strenge regels gesteld voor die prijsacties.
- De rest van het jaar moet je je boek overal, altijd, voor dezelfde prijs verkopen.
- Na het jaar kun je de vaste prijs van je boek opheffen.
Let op
Het orgaan dat zorgt voor de naleving en handhaving van deze wet is het Commissariaat voor de Media. Feit is dat de Wet op de Vaste Boekenprijs geldt voor elk boek dat in Nederland uitkomt, ook als je het niet hebt aangemeld bij het Commissariaat. Je riskeert een boete als je je boek niet aanmeldt en als je je niet houdt aan de regels.
Een uitgever zal ervoor zorgen dat je boek wordt aangemeld bij het Commissariaat. Als je je boek in eigen beheer uitgeeft, zul je dat zelf moeten regelen. Dat lijkt misschien een heel gedoe, maar op de website van het Commissariaat vind je de handleiding en alle formulieren.
Moet het?
Heel veel mensen die zelf hun boek uitgeven, vragen zich af of het wel zin heeft om hun boek aan te melden bij het Commissariaat. Het gaat toch maar om een paar exemplaren?
Ook hoor ik heel vaak kritiek op de wet: ‘Dus ik mag maar 1 prijsactie doen in het eerste jaar? Maar dat is toch niet van deze tijd?’ Ik weet het: het is heel anders dan in andere productsectoren, en ik heb zelf ook wel eens mijn twijfels, maar feit is: de Wet op de Vaste Boekenprijs is effectief, onlangs is de looptijd weer verlengd, dus we zullen het ermee moeten doen.
Je zult wel begrijpen dat het Commissariaat geen tijd heeft om elk boek dat in Nederland verschijnt te volgen. Het controleren van uitgaven in beperkte oplagen, dus eigen beheer, kost vaak meer dan dat het oplevert, terwijl dat voor grotere partijen natuurlijk anders ligt.
Feit is wel dat er nog regelmatig boetes worden opgelegd. Dus: ik zou adviseren om je boek inderdaad aan te melden bij het Commissariaat, en zeker die vaste verkoopprijs voor je boek te handhaven in het eerste jaar. Het laat ook zien dat je professioneel omgaat met je boek!
Er is natuurlijk nog veel meer te zeggen over de vaste boekenprijs, kijk op de website van het Commissariaat voor de Media voor meer informatie.
De letterlijke tekst van de Wet op de Vaste Boekenprijs vind je hier.
Heb je nog meer vragen over de vaste prijs van een boek, stel ze gerust, hieronder in de reactiebox. Misschien kan ik je op weg helpen naar een antwoord.
Groet,
5 november 2015 | Businessboek schrijven
Lees 1 reactie
Ik geef sinds een paar weken boeken/stationery uit via Amazon. Daar geldt de vaste boekenprijs niet en ik vind het een verademing.
Ik kan rustig soortgelijke boeken/journals verschillend prijzen om te kijken wat het beste werkt. En het is mogelijk om op dingen in te spelen; een boek voor moeders kan men goedkoper aanbieden in de weken voor Moederdag of agenda’s afprijzen in de loop van het jaar. Zolang je niet onder de drempel komt, is er niets aan de hand.
Ik begrijp wel het belang van een vaste boekenprijs voor de boekhandels, maar voor een schrijver is het niet altijd fijn.