To longcopy of too long copy?
Schrijf je een blog van 350 woorden of kies je voor longcopy? Bedenk wat je wilt zeggen tegen wie. En gebruik dan het aantal woorden dat je nodig hebt. Tegenwoordig is het mode om zoveel mogelijk zoektermen in een longcopy artikel te verwerken; om een hogere ranking in de zoekmachines te krijgen. Vaak mondt dat uit in too long copy: een saaie en onleesbare pagina. Geen wonder dat je websitebezoekers daar zo snel mogelijk weer weg willen zijn. Waarom gaan we niet terug naar de basis? Laat je eerste zorg zijn dat je de mensen aanspreekt die je wilt bereiken.
Van super short naar longcopy
Er was een tijd waarin webteksten niet langer mochten zijn dan 300 woorden. Omdat mensen geen lange teksten zouden lezen op beeldscherm. Ik vond dat wel een prettige tijd: superkorte no-nonsense-teksten, helder en recht op het doel af. En als ik meer wilde vertellen, schreef ik gewoon een nieuwe blog.
Toen veranderde Google veranderde de algoritmes en werd het adagium: als je hoog wilt komen in de zoekresultaten, is de kwaliteit van de content belangrijker dan de lengte. Dus blogs van 1000 tot 1500 woorden kwamen in zwang. Als je maar gebruikmaakte van tussenkopjes. Natuurlijk voor SEO doeleinden, maar zeker ook voor het gemak van de lezer, die nog steeds niet optimaal leest op beeldscherm. Ook daar kon ik me wel in vinden: short copy mondde vaak uit in onvolledige staccatoritmes. Terwijl ik als ondernemer over sommige onderwerpen wel meer wilde vertellen.
Ondertussen heeft cornerstone content haar intrede gedaan. Het wordt wel de belangrijkste, meest informatieve en – last but nog least – best geschreven webpagina genoemd. Echte longcopy dus: want zo’n pagina kan zelfs tot 10.000 woorden bevatten. En dan hebben we het nog niet over de in- en externe links die de pagina mede hun autoriteit (moeten) verlenen. Maar nu staan we voor een dilemma: hoe houd je dat in vredesnaam goed leesbaar? Want voor je het weet kleurt je website grijs, scrollt iedere bezoeker alleen maar van plaatje naar plaatje of klikt binnen de kortste keren weg.
Terug naar af
Dit is het moment waarop ik me begin af te vragen of we niet te ver zijn doorgeschoten in al het SEO-denken. We drijven af. Was het doel van de blog, landingspagina of webpage niet dat we onze oplossing wereldkundig maakten? Zodat we onze klant of prospect kunnen helpen? Waarom gaan we lange stukken schrijven die niemand leest, als we met een korte tekst ook ons punt kunt maken? Maar – aan de andere kant – waarom zou je een ultrakort artikel posten als daarin geen ruimte is voor alle informatie die interessant is voor degene die het aangaat?
Het wordt tijd dat we weer teruggaan naar af. In plaats van deze ingewikkelde algoritmische gestuurde tekstkeuzes gaan we terug naar de kern. Wat is mijn boodschap, voor wie is die bedoeld, wat wil ik ermee bereiken en – daar komt-ie – hoeveel woorden heb ik daarvoor nodig…
Overtuigingskracht
De kwaliteit van een tekst hangt niet af van het percentage zoekwoorden, maar van de overtuigingskracht. Vertel je klant wat hij moet weten, zorg ervoor dat je hem alles vertelt wat hij nodig heeft om zich te realiseren dat er een oplossing is voor zijn vraagstuk, verzachting van zijn pijn, een manier waarop zijn wens in vervulling kan gaan. Je krijgt maar één kans om een sterke eerste indruk te maken. Zorg voor een tekst die overtuigt. Die zal nooit too long zijn.
Vind je het lastig om zelf goede teksten te schrijven?
In de categorie schrijf- en taaltips vind je veel informatie die je helpt bij het schrijven van zakelijke teksten.
En als je er niet uitkomt: neem gerust contact met me op.
Groet,
8 februari 2018 | Zakelijk bloggen