Schrijven over je vak

Schrijven over je vak

Hoe vaak denk jij tijdens je werk: Ik kan er wel een boek over schrijven? Ik bijna elke dag. Waarom zou jij moeten schrijven over je vak? Voor mij is het misschien niet zo gek, dat ik ik denk aan een boek schrijven. Omgaan met woorden is mijn vak. Of het nu is door het schrijven van een webtekst, tijdens een schrijfcoachingssessie of bij het redigeren van een businessboek. Elke dag laat ik wel iemand een manier zien waarop zijn verhaal beter overkomt bij de lezer. Maar waarom jij zou kunnen schrijven over je vak? Daar kan ik wel een blog over schrijven!

Je hebt kennis

Er zit ontzettend veel kennis in het bedrijfsleven. Kijk maar eens om je heen: de duobaan-receptionistes hebben hun werkzaamheden zo georganiseerd dat alles gladjes verloopt; je boekhouder heeft zelf een simpel boekhoudprogrammaatje geschreven waarmee zijn zzp-klanten de eerste jaren geholpen zijn; en de interim HR-manager die je hebt ingehuurd voor zwangerschapsvervanging krijgt ineens de jongen van de postkamer weer aan het fluiten. Als je ze vraagt hoe ze dat voor elkaar krijgen, komt er een enthousiast verhaal dat jou ook aan het denken zet – misschien zelfs op nieuwe ideeën brengt. Of ze halen hun schouders op, omdat ze het helemaal niet bijzonder vinden wat ze doen.

Ook interessant voor anderen

We realiseren ons vaak niet dat wat we weten ook voor anderen interessant kan zijn. Zo ken ik twee HR-managers die een methode hebben ontwikkeld waarmee leidinggevenden meer grip krijgen op het ziekteverzuim op hun afdeling. Ik kan me voorstellen dat ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf daar ook hun voordeel mee kunnen doen. En een van mijn klanten is een organisatiedeskundige die heeft geanalyseerd waarom het nieuwe werken zo vaak misloopt en hoe je dat kunt keren. Zouden interimmanagers bij bedrijven die moeten downsizen daar niet meer over willen weten?

Doe er iets mee

Deze mensen hebben de stap gezet. Zij hebben de gedachte: ik kan er wel een boek over schrijven, omgezet in daden. Ze besloten hun professionele kennis op te schrijven en beschikbaar te maken voor anderen, zodat die er weer hun voordeel mee kunnen doen op hun eigen werkvloer. Zo makkelijk als ik het hier uitschrijf is het niet. Schrijven over je vak is een veeleisend proces, waar niet alleen jij, maar ook je familie, je vrienden, je collega’s, je personeel en je klanten volledig achter moeten staan. Het vergt doorzettingsvermogen, flexibiliteit, organisatietalent en investeringen. Niet alleen in geld, vanwege productiekosten en deskundige ondersteuning die altijd wel ergens in het proces noodzakelijk blijkt te zijn, maar vooral investeringen in tijd. Heel veel tijd.

Het heeft zin

Maar eenmaal klaar, als die website, die leergang, die app, die paper, die blog, dat boek of dat tijdschrift er eindelijk is, dan volgt de voldoening. Zeker als blijkt dat lezers daadwerkelijk iets hebben aan jouw kennis, dat ze er iets mee kunnen. En natuurlijk ben je trots als er verzoeken komen om te spreken voor collega’s of vakbladen zich melden voor een reportage. En de zaken gaan beter, want klanten melden zich spontaan aan omdat ze over het boek hebben gehoord en workshops hoef je niet meer af te blazen vanwege te weinig deelnemers.

Wanneer begin jij?

Als je enthousiast bent over je werk, er wel over door kunt blijven praten, dan is je verhaal vast ook voor anderen interessant. Of het nu een methode is, een visie, een omgangsvorm met mensen met Alzheimer of een analysemodel voor beleggingen. Als je jweer eens denkt: ik kan er wel een boek over schrijven, probeer het dan eens. Schrijf het onderwerp dat je dan bezighoudt op zoals je erover zou vertellen. Misschien krijg je de smaak te pakken. Schrijven over je vak is geweldig, niet alleen voor jou, ook voor je lezers!

Groet,

 

 

5 februari 2015 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *