Het belang van een inhoudsopgave
Een inhoudsopgave is belangrijk, zeker bij een businessboek. Hier 4 redenen om de hoofdstructuur vast te stellen voordat je begint te schrijven. De rode draad, de kapstok oftewel: de inhoudsopgave van je boek. Iedereen die zich daar al eens over gebogen heeft, weet dat dat nog een flinke horde is om te nemen. Misschien denk je zelfs: ach, ik begin gewoon te schrijven, die inhoudsopgave komt gaandeweg wel. Daarin ben je niet de enige. Toch pleit ik voor een planmatiger aanpak.
Bij non-fictieboeken is behalve het omslag, de titel en de achterflaptekst, een goede inhoudsopgave heel belangrijk om de beoogde lezer ertoe aan te zetten jouw verhaal te gaan lezen. Het omslagontwerp trekt de aandacht, de titel en ondertitel geven kernachtig je boodschap aan, de achterflaptekst gaat daar dieper op in en als de klant dan geïnteresseerd genoeg is, zal hij het boek openslaan om te zien of het binnenwerk waarmaakt wat de buitenkant belooft.
1 De inhoudsopgave is de eerste kennismaking van jouw lezer met jouw vakkennis
De hoofdstukindeling geeft de opbouw van je verhaal in een notendop weer. Als de lijn van je betoog spreekt uit je inhoudsopgave, als je structuur helder en logisch is en de lezer de rode draad gemakkelijk kan oppikken, stel je hem dus in staat om zich snel een eerste indruk te vormen van je boek.
2 Een goede inhoudsopgave overtuigt de lezer van de waarde van jouw verhaal
Je wilt je vakkennis delen omdat je vermoedt dat anderen, buiten jouw vakgebied, er ook iets aan kunnen hebben. Het lezen van jouw betoog lost een probleem van de lezer op, verkleint een hindernis waar hij tegenaan loopt of geeft richting op een moment dat hij even de draad kwijt is. Bedenk dus goed waar de lezer staat voordat hij aan je boek begint en waar hij zal zijn gekomen als hij het uitgelezen heeft. Idealiter geef je deze weg weer in je hoofdstukindeling.
3 Aan de inhoudsopgave kan de lezer zien of hij persoonlijk iets aan je boek zal hebben
Een non-fictieboek kan naast de hoofdstukken, nog extra informatie bevatten die voor de lezer een meerwaarde biedt, denk aan een voorwoord van een deskundige als ten geleide, een bronnenlijst, noten, aanbevolen literatuur, een register of bijlagen die verdieping bieden op de stof die in de hoofdstukken aan de orde komt. In een goede inhoudsopgave zijn behalve de hoofdstukken, die het betoog weerspiegelen, ook de service-elementen zichtbaar.
4 Een goede inhoudsopgave geeft een indicatie over de kwaliteit van je boek
Elk van deze vier punten maakt duidelijk hoe een inhoudsopgave meespeelt in iemands beslissing om jouw boek wel of niet te gaan lezen. Het belang van een goede inhoudsopgave is dus je daarmee de juiste doelgroep kunt aanspreken. Met name de mensen die zich buiten jouw eigen netwerk bevinden. En dat is de eerste stap naar het effectief delen van jouw vakkennis. Ik zou de effectiviteit van mijn inhoudsopgave niet willen laten afhangen van de flow waarin die ontstaat tijdens het schrijven. Het lijkt mij toch slimmer om zelf het heft in handen te nemen. Bovendien stuur je met een goede inhoudsopgave je hele schrijfproject veel gemakkelijker in de richting die je wilt gaan.
En hoe nu verder?
- Ga aan het werk met je eigen inhoudsopgave.
- Hier vind je een artikel met meer informatie over het schrijven van een overtuigende inhoudsopgave.
Wat zijn jouw ervaringen met het maken van een inhoudsopgave?
Groet,
27 maart 2015 | Businessboek schrijven