Zakelijk bloggen, 5 tips voor succes
Zie je ertegenop en begin je daarom niet met zakelijk bloggen? Dan laat je commerciële kansen liggen. Dat is moeilijk te verkroppen, toch?
Veel ondernemers en communicatie-managers realiseren zich wel dat zakelijk bloggen belangrijk is voor de online zichtbaarheid van hun bedrijf. Maar niet iedereen doet er iets mee. Sommige zakelijke bloggers komen niet eens uit de startblokken, andere komen niet verder dan trainen en weer andere verlaten de race voordat die gelopen is. Om je op gang te helpen vind je in dit artikel 5 tips:
- Maak een blogplan
- Schrijf over wat je klant raakt
- Doe alsof je tegen je klant praat
- Hou het zakelijk bloggen een tijdje vol
- Meet en weet
Na het lezen kan je aan de slag met je zakelijke blog. Doen!
Zakelijk bloggen, tips ter voorbereiding
‘Hoe begin ik met zakelijk bloggen?’ ‘Het kost me vast veel tijd…’ ‘Over welke onderwerpen kan je eigenlijk zakelijk schrijven?’ ‘Onze klanten zitten niet te wachten op een persoonlijk verhaal.’ Deze aarzelingen herken je vast wel. Ze kunnen je behoorlijk in de weg zitten. Als je wilt lig je al met je neus op het asfalt voordat je met zakelijk bloggen bent begonnen.
Tip 1 Maak een blogplan
Alles wordt makkelijker als je een plan hebt. Dat geldt voor productie, marketing of administratie maar zeker ook als je voor de zaak wilt gaan bloggen. Dus zorg voor je begint dat je in grote lijnen duidelijk hebt waarom je gaat bloggen. Daar heb je niet veel voor nodig. Begin met een A4’tje of gebruik het RedactieKracht blogplan.
Download het RedactieKracht Blogplan
Daarop noteer je:
- Wie wil je bereiken met je blog: doelgroep, buyer persona; zo kun je beter inspelen op diens wensen en problemen.
- Wat is je doel met je zakelijke blog: zichtbaarheid vergroten, vrienden maken, productenkennis verspreiden; vervolgopties inplannen: contactmogelijkheid, mailinglijst opbouwen voor emailmarketing.
- Waar ga je links naar je blogs plaatsen: op je website, verspreiding via beperkt aantal social media
- Waarover ga je bloggen: persoonlijk, zakelijk, nieuws, successen; brainstorm.
- Wanneer ga je bloggen: editorial calender; plan vooruit dat scheelt tijd.
- Welke hulpmiddelen kun je inzetten bij het bloggen: foto’s, tekst; hootsuite etc.
Let op
De links heb ik aangegeven als extra informatie, ze zijn vooral voor gevorderden. Als je snel wilt beginnen met zakelijk bloggen heb je genoeg aan de eenvoudige vragen. Ze geven je een basisplan waarmee je niet alleen direct aan de slag kunt, maar ook resultaten kunt beoordelen en zo nodig bijsturen.
Voorbeeld blogplan RedactieKracht
- Mijn doelgroep bestaat uit eigenaars en communicatie-managers van bedrijven met 10 tot 100 mensen. Ze zoeken hulp voor hun zakelijke teksten omdat ze ofwel zelf niet de mensen hebben of zien dat de kwaliteit van eigen teksten beter kan. Mijn buyer persona is Anneke, de 36-jarige communicatie-manager van een softwarebedrijf.
- Met RedactieKrachtblog wil ik mijn zichtbaarheid vergroten en meer contactmogelijkheden creëren met mijn doelgroep.
- Mijn blogs staan op mijn eigen website en ik verspreid de links via mijn nieuwsbrief en via LinkedIn, Twitter en Facebook.
- Mijn zakelijke blogs gaan over allerlei aspecten van zakelijke teksten, zakelijk bloggen, schrijftips en taaltips en over boeken die interessant zijn voor Anneke.
- Toen ik begon met bloggen schreef ik elke veertien dagen. Nu schrijf ik een of twee blogs per maand, die ik middels mijn nieuwsbrief onder de aandacht breng van Anneke.
- Mijn hulpmiddelen bij het zakelijk bloggen: een planning, een opschrijfboekje om onderwerpen te verzamelen, foto’s (klanten, boeken). Voor afbeeldingen gebruik ik Canva. Tijdens het schrijven heb ik allerlei online bronnen bij de hand en ik blok mijn schrijfmomenten in mijn digitale agenda. Ik plan social-mediaberichten in met hootsuite en buffer.
Voor gevorderden
Als je eenmaal uit de startblokken bent met zakelijk bloggen, wil je je plan natuurlijk wel aanscherpen. Dan zijn die links weer handig.
Zakelijk bloggen, tips bij het schrijven
We leren allemaal schrijven in Nederland. Je vindt zelf je weekboodschappenlijstje heel duidelijk, maar als je het aan je garagehouder voorlegt kan die er niets mee. Om het in radiotermen te gieten: wat je uitzendt wordt niet altijd (correct) opgevangen door de (juiste) luisteraar. Er kan ruis op de lijn zitten. Soms hoef je alleen maar te finetunen, maar het kan ook nodig zijn om een heel andere frequentie te kiezen.
Met je zakelijke blogs wil je natuurlijk de juiste mensen bereiken. Jouw boodschap moet interessant zijn voor je lezer, je klant. Zorg er dus voor dat je je zakelijke blogs inhoudelijk afstemt op je doelgroep, op je buyer persona. In het geval van RedactieKracht dus op Anneke.
Tip 2 Schrijf over wat je klant raakt
Hoe kom je erachter wat die klant, die lezer interesseert? Dat lijkt moeilijk te achterhalen, maar gelukkig ken je de basis. Die ligt in jouw bedrijf. Elke organisatie, elke onderneming heeft producten of diensten. Die hebben waarde voor je klanten. Ze lossen een probleem van je klanten op, geven antwoord op een vraag of komen tegemoet aan een wens. Dat is dus waar jij je inspiratie kunt vinden voor zakelijke blogs die interessant zijn voor jullie klanten.
Waarschijnlijk schud je ze zo uit je mouw, maar voor je begint kan het handig zijn om een lijstje te maken van de problemen die jullie producten of diensten oplossen voor je klanten. Zo heb je niet alleen een lijstje met onderwerpen om over te bloggen, maar kom je ook al snel op een aantal vormen, zoals een stappenplan, een checklist een handleiding of een demonstratie- of uitlegvideo.
Voor gevorderden
Als je een tijdje bezig bent met zakelijk bloggen, ga dan voor nieuwe onderwerpen te rade bij de klant. Vraag eens welke blogs hij waardeerde en welke niet. Welke onderwerpen of probleemstellingen hij nog mist. Zo kun je van elke blog een kadootje voor je klant maken.
Tip 3 Doe alsof je tegen je klant praat
Maar is die inhoudelijke afstemming genoeg om jouw boodschap bij je klanten te krijgen? We blijven nog even in radiotermen: de ene luisteraar stemt het liefst af op MAX, een tweede op Slam.fm en een derde op 100%nl. Je zult dus de juiste muziek moeten afspelen om ervoor te zorgen dat je klant blijft luisteren. Als je je boodschap bij je klanten wilt krijgen, stem dan ook je schrijfstijl af op jouw Anneke.
Tone of voice noemt men die afstemming in marketing. Maar ik houd er niet van dingen nodeloos ingewikkeld te maken, voor je het weet wordt dat weer een hindernis die je van zakelijk bloggen afhoudt. Ik noem het: schrijven met je eigen stem.
Als je met klanten praat, doe je dat namelijk al op een manier die past bij je bedrijf of je werkgever. Je hebt daarin je eigen, zakelijke en tegelijk succesvolle stijl/stem gevonden. Gebruik die stem ook als je blogt: doe bij het schrijven alsof je met die klant praat. Natuurlijk is het aan te raden om als je klaar bent de meest spreektalige elementen aan te passen. Maar dan heb je wel het hele artikel al klaar ?. Je kunt trouwens altijd hulp vragen in die laatste fase.
Het tweede voordeel als je doet alsof je in gesprek bent met de klant, is dat je je blog automatisch logisch opbouwt. Waardoor je boodschap ook in dat opzicht gemakkelijk te begrijpen is.
Voor gevorderden
Streef ernaar dat je zakelijk blogs informeel en interactief zijn. Je wilt je klanten activeren.
Als je eenmaal de juiste toon voor je zakelijke blog hebt gevonden, zijn er natuurlijk nog talloze verschillende soorten liedjes/blogs mogelijk. Ga voor meer inspiratie zelf online op zoek. Er is voldoende te vinden!
Zakelijk bloggen, tips voor na het posten
Als je eenmaal je eerste zakelijke blog live hebt gezet en werkt aan de volgende (als je lekker in de race zit), doemen er ongetwijfeld twijfels en hindernissen op. Laat je daardoor niet uit het veld slaan! Ook hiervoor geldt: zorg dat je goed bent voorbereid, dan is het makkelijker om door te gaan.
Tip 4 Houd het zakelijk bloggen een tijdje vol
Als bloggen nog niet in je systeem zit of in dat van je communicatie-afdeling, kan het lastig zijn om het vol te houden. Maar je begint niet aan een wedstrijd om meteen op te geven. De meeste profijt trek je van je blog als je posts langer op de website staan, als Google ze weet te vinden kom je sneller in zoekresultaten naar boven. Je kunt het alleen volhouden als je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt om dat volgende blog te schrijven.
Zo houd je het vol
- Zorg voor de ouderwetse rust, reinheid en regelmaat om in je eigen schrijfritme te komen. Blok in ieder geval je agenda wanneer je een nieuw zakelijk blog moet schrijven.
- Werk hindernissen uit de weg. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je collega’s en medewerkers weten dat je aan het schrijven bent en je niet storen.
- Organiseer het schrijven zo dat je er zo min mogelijk over hoeft na te denken. Werk met een content kalender (dan weet je elke week of maand waarover je blog gaat).
- Benoem vaste onderdelen van je blog, zodat je die alleen hoeft in te vullen. Zie bijvoorbeeld het RedactieKracht Zakelijk Bloggen Template. Maak het lezen makkelijker met tussenkopjes en opsommingstekens.
Download het RedactieKracht Zakelijk Bloggen Template
- Zorg ervoor dat in je blog ook iets te zien is. Leg een voorraadje foto’s aan die herkenning oproepen bij de klant of die specifiek met je producten of bedrijf te maken hebben.
- Vul één keer per week, twee weken of per maand je hootsuite of buffer met social mediaposts die verwijzen naar blogs die je eerder hebt geschreven. Daarmee vergroot je het aantal keer dat ze gezien worden, maar jij hebt er geen omkijken meer aan.
- Zakelijk bloggen is een prachtige manier om dichter bij potentiële klanten te komen, met ze in gesprek te komen. Zorg er daarom voor dat je in je teksten elementen opneemt die de lezer tot actie aanzetten. Denk daarbij niet alleen aan de CTA (call to action), maar ook aan een puzzel, een poll waarbij om een mening wordt gevraagd of een prijsvraag etcetera. Daarmee schep je een band met je lezers. Het Is ook leuk voor jezelf om iets te verzinnen, bovendien heb je dan weer een onderwerp voor een volgende blog!
Voor gevorderden
Op het moment dat je het schrijven van een zakelijke blog een beetje in de vingers hebt, ga dan eens experimenteren met nieuwe vormen (klantcases, video’s of slideshares), met de tekstopbouw (daar zijn stramienen voor) of met overtuigender en boeiender schrijven (Aida, Pastor of SHIT).
Tip 5 Meet en weet
Het is heel belangrijk om te kunnen checken of je met zakelijk bloggen het doel bereikt dat je voor ogen had (je vindt het in je blogplan, weet je nog ??). Om de resultaten en het effect van je zakelijk bloggen te evalueren, is Google Analytics een perfect middel. Meld je blog dus aan bij Google Analytics en kijk regelmatig wat er gebeurt met de aantallen bezoekers. Check welke blogs de meeste bezoekers trekken.
Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk van de juiste potentiële klanten jouw blogpost lezen. Geef daarom elke blog een zoekwoord mee dat je in het artikel ook terug laat komen. Kies een zoekwoord dat aansluit bij de problemen en vragen van de klanten (zie het lijstje bij tip 2). Maak daarbij ook gebruik van synoniemen en alternatieven.
Voor gevorderden
Gebruik je je zakelijke blog om meer zichtbaarheid te creëren? Zorg er altijd voor dat je je blogposts blijft delen op social media. Is je blog bedoeld voor meer contact met (potentiële) klanten? Zorg er dan voor dat je in elke blog de mogelijkheid opneemt voor mensen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief of mailinglijst. En als je serieus bent over je zichtbaarheid: verdiep je eens in schrijven voor Google. Of neem iemand in de arm die dat voor je kan doen. Als ondernemer of manager moet je nu eenmaal niet alles zelf willen doen ?.
Zo, nu kun je aan de slag. Wacht niet tot je blogplan van A tot Z is uitgewerkt. Als je de grote lijnen voor zakelijk bloggen voor jouw bedrijf hebt staan, is er niets meer dat je tegenhoudt om te beginnen, ga aan de slag!
Groet,
13 maart 2018 | Zakelijk bloggen
Lees 5 reacties
Wat een gave tips! Hiet kan ik zeker mijn voordeel mee doen, dankjewel!
Hoi Paul,
Dankje! En jij ook bedankt voor je heldere verhaal.
groet, Marja
Uitgebreid en boeiend artikel Marja! Bedankt voor de verwijzing naar onze publicatie over PASTOR. Hopelijk hebben veel zakelijke bloggers er wat aan! 🙂
Graag gedaan, Laurens. Ik vond het beslist de moeite waard om het te delen met mijn lezers.