Leg in zakelijke teksten de link naar je klant

Leg in zakelijke teksten de link naar je klant

Alles wat je schrijft over je vak of over je bedrijf wordt leesbaarder, als je bewust de link naar je klant legt. Maar zitten daar misschien ook nadelen aan?

Je schrijft over je vak om jezelf als professional in de markt te zetten. Het is heel verleidelijk om je vooral te richten op wat je doet en welke producten je voert. Je bent dan wel informerend bezig, maar de tekst schiet vaak zijn doel voorbij, omdat de lezer – vaak een klant – zich afvraagt: wat moet ik hier eigenlijk mee? Een gemiste kans…

Waarom niet?

Hoe komt het dan dat we niet automatisch de link naar de klant leggen? Aan de ene kant omdat al ingewikkeld genoeg is om lekker leesbaar te schrijven – en we er niet aan denken -, maar we doen het ook niet omdat er argumenten zijn om die stap naar je klant niet te zetten:

  • Je wilt als ondernemer puur zakelijk informeren
  • Als expert wil je een zekere afstand houden tot de lezer
  • Je vergeet even dat je schrijft om je klanten te tonen wat je in huis hebt
  • Je wilt niet de indruk wekken dat je een commercieel doel hebt

En zo zijn er nog wel een paar. Misschien herken je hier iets in?

Waarom wel?

Er zijn ook argumenten die ervoor pleiten om juist wél te zorgen dat je de link naar je klant legt, dat je hem aanspreekt en het hem makkelijker maakt om door te lezen en een tekst over jouw expertise interessant en lekker leesbaar te maken.

  • Een zakelijke boodschap die aansluit bij de belevingswereld van de lezer/klant, komt beter over.
  • Lezers/klanten hoef je niet alleen op een zakelijke manier te benaderen. Het zijn ook mensen, ze houden van een grapje of een smeuïg voorbeeld op zijn tijd. Zo blijft bovendien je boodschap beter hangen.
  • Als je dichter op de huid van de lezer schrijft, zullen ze je eerder leren kennen en vertrouwen in je krijgen. En dat is op de langere termijn een goede basis voor een klantrelatie.
  • Vooral beginnende ondernemers voelen zich nog weleens ongemakkelijk om te schrijven over wat ze voor klanten kunnen doen. Ze hebben het gevoel dat ze hun klanten iets opdringen. Bedenk dat de bezoekers van je website of de lezers van je nieuwsbrief sowieso geïnteresseerd zijn in je bedrijf. En je bent toch niet voor niets begonnen met schrijven over je vak?

zakelijk schrijven doe je niet iedere dag, zorg ervoor dat wanneer je schrijft, je tekst zo effectief mogelijk wordt.

Hoe doe je dat?

Er zijn een aantal manieren om je tekst te laten aansluiten bij de lezer.

Voordat je gaat schrijven

  • Weet wie je klant is
    • Waarom komt hij bij jou?
    • Welke informatiebehoefte heeft hij? Waarom leest hij jouw website/nieuwsbrief/facebookpagina etc.
    • Welk van zijn (klant)problemen los jij op met je producten?
  • Weet welke informatie jij wilt geven en welke je liever bewaart voor een persoonlijk gesprek

Hoofdstructuur van je tekst

  • Bespreek 1 onderwerp/probleem per keer en laat zien hoe je dat hebt opgelost/kunt/wilt oplossen
  • Zorg ervoor dat je je tekst logisch opbouwt: begin, midden en eind
  • Bouw herkenningspunten in voor de lezer:
    • een vraag die hijzelf ook kan hebben
    • een praktijkcasus
    • Een tip waar de klant iets mee kan
  • Eindig met een uitnodiging voor de lezer om contact met je op te nemen of te reageren. Denk aan een concrete vraag of een interessante aanbieding. Zorg dat de lezers van jouw website/nieuwsbrief/blog zich speciaal voelen.

In je stijl van schrijven

  • Formuleer de informatie die jij kwijt wilt in termen van oplossingen voor een klantprobleem
  • Spreek de lezer toe alsof je voor hem staat
    • Spreek hem direct aan
    • Gebruik je eigen stem: uitdrukkingen die jij in een gesprek ook gebruikt, woorden die bij jou passen.
    • Grapjes mogen!
  • Voer een concrete klant op als commentator van wat je vertelt. Niets zo overtuigend als iemand anders die vertelt hoe hij jouw service heeft ervaren. Overleg daarover vooraf natuurlijk wel met die klant.
  • Zorg dat je als afzender duidelijk herkenbaar bent en dat mensen je kunnen benaderen. Ook daarmee kom je dichter bij de lezers.

Nadat je de tekst hebt gepost

Links naar de webpagina van het blog of naar de digitale nieuwsbrief kun je verspreiden via de social-mediakanalen die jij inzet voor je marketing. Zo kunnen klanten/lezers je teksten doorsturen en vergroot je je bereik.
Het is echt de moeite waard om in je zakelijke teksten de link naar de klant te leggen. Ik hoop dat je uit de voeten kunt met deze tips. Laat het weten als je aanvullingen, tips of vragen hebt!

Groet,

 

6 augustus 2015 | Zakelijk bloggen


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 1 reactie

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *