34 tips om aandacht van uitgevers te trekken

34 tips om aandacht van uitgevers te trekken

Droom jij er ook van dat je boek op de markt wordt gebracht door een echte uitgever? Welkom bij de club! Hoe ga jij je onderscheiden? Elke week vinden talloze manuscripten hun weg naar de brievenbus van een uitgeverij, maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Als je je droom waar wilt maken heb ik maar één advies: pak het zoeken van een uitgeverij serieus aan.

Hier zijn 34 tips om aandacht van uitgevers te trekken

Begin goed (1 t/m 3)

  • Schrijf een geweldig boek
  • Sluit aan bij jouw specialisme
  • Kies een uitermate originele invalshoek of stijl

Werk aan je publiek (4 t/m 8)

  • Laat je boek aansluiten op activiteiten die je nu al ontplooit, zoals workshops en lezingen over je specialisme
  • Zorg dat je al een publiek hebt, dat mensen je kennen
  • Wees zelf actief op de social media, zorg voor veel volgers en vrienden op twitter, facebook etc.
  • Zorg dat je al een podium hebt: begin een blog
  • Reageer op blogs of in fora die zich richten op jouw specialisme

Laat jezelf zien (9 t/m12)

  • Doe mee aan schrijfwedstrijden; win ze het liefst
  • Zorg dat je een netwerk opbouwt van uitgeverijen, bladen, websites en andere organisaties die actief zijn in jouw specialisme
  • Maak jezelf zichtbaar: kom op de radio, op tv of in de krant
  • Stuur artikelen of ingezonden brieven naar vakbladen

Werk aan promotie voor je boek (13 t/m 17)

  • Maak een website, facebookpagina, twitteracount, linkedInprofiel etc. speciaal voor je boek
  • Zorg dat je quotes krijgt van experts
  • Zorg dat je quotes krijgt van bekende Nederlanders
  • Laat een expert op jouw gebied een voorwoord schrijven
  • Maak zelf een trailer, zet die op Youtube en zorg dat hij veel hits krijgt

Begeef je in de uitgeverij (18 t/m 26)

  • Bouw aan een netwerk in de uitgeverij, zowel digitaal als IRL
  • Ga naar lezingen of boekpresentaties van de uitgeverij waar jij je boek uitgegeven zou willen zien, vaak is daar ook een vertegenwoordiger van de uitgeverij aanwezig
  • Houd de uitgeverijkalender van de CPNB in de gaten en bezoek bijeenkomsten waar veel uitgevers en redacteuren komen, zoals vroeger Manuscripta, de grootste openingsmanifestatie van het boekenseizoen
  • Doe mee aan vooruitleesacties, prijsvragen of retweetacties die door steeds meer uitgeverijen worden georganiseerd in het kader van de promotie van hun uitgaven
  • Volg een van de schrijfcursussen die door steeds meer uitgeverijen worden georganiseerd
  • Knoop contacten aan met andere auteurs
  • Ga naar bijeenkomsten waar andere schrijvers komen
  • Reageer op websites, blogs of social messages van andere auteurs
  • Probeer je manuscript op een andere manier bij een redacteur te krijgen dan via de post. De slushpile is een bijna onneembare horde

Besteed aandacht aan het materiaal dat je opstuurt naar een uitgever (27 t/m 32)

  • Schrijf een goede begeleidende brief bij je manuscript (niet langer dan twee kantjes, inclusief synopsis en biografie)
  • Schrijf een intrigerende synopsis
  • Zorg dat er geen taalfout te vinden is in je begeleidende brief
  • Maak duidelijk waarom alleen jij dit boek kon schrijven
  • Laat zien dat je je schrijverschap serieus neemt, vertel over je schrijfcursussen en successen
  • Laat zien dat je hebt nagedacht over PR en marketing, doe voorstellen

En als het zo niet lukt (33 en 34)

  • Stuur je manuscript op aan een literair agent, overtuig hem of haar van de kwaliteit en laat de agent een uitgever voor je zoeken (dat kost je 15% van alle opbrengsten)

Deze lijst met tips om aandacht van uitgevers te trekken is tot stand gekomen tijdens een kwartiertje brainstormen en ik ben er zeker van dat hij nog lang niet af is. Vul mijn lijst aan met jouw persoonlijke tips voor het benaderen van uitgevers.

Groet,

 

 

 

 

23 augustus 2012 | Businessboek schrijven


Deze blog is bedoeld om iedereen die schrijft te helpen, dus ken je iemand die er iets aan heeft? Stuur de link gerust door of deel hem via Twitter/Facebook/ LinkedIn. Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Drop ze in de replybox hieronder en ik antwoord zo snel mogelijk.

Bel of mail me!

Nieuwsgierig wat RedactieKracht voor je kan doen?

Lees 6 reacties

  • Schrijf een verdomd opzienbarend boek (dat probeerde ik): http://www.bol.com/nl/p/uitverkoort/1001004006404120/#product_judgement
    Althans ik dacht dat ik dat deed.

  • Wat een mooie lijst aan tips, Marja. Zelf geef ik een aantal van bovenstaande tips ook in de workshop Spannend Schrijven die ik regelmatig geef. Ik merk dat deze tips heel welkom zijn!
    Daarom een paar aanvullingen:
    – Verdiep je in de uitgeverij waar je je manuscript heen stuurt. Vaak is het duidelijk wie je manuscript gaat lezen, noem deze persoon dan bij naam. Persoonlijke benadering werkt vaak beter, bovendien laat je zien dat je je ‘huiswerk’ gedaan hebt.
    – Blijf leren, blijf schrijfworkshops of trainingen volgen, blijf je verdiepen in schrijftechnieken, blijf vooral oefenen en laat je niet tegenhouden door een afwijzing (daar is schrijven te leuk voor 😉 ).
    – Zorg dat je jouw manuscript (thema, personage) in één zin kunt beschrijven, liefst zodanig dat deze zin blijft hangen en intrigeert.
    – Bied je aan als proeflezer bij de uitgeverij die jij voor ogen hebt, dan kun je laten zien dat je goed zicht hebt op wat wel/niet werkt en dat je kritisch bent op het schrijfwerk.
    Mooie blog! Complimenten.

  • Ik ben ook blij met het lijstje van Marja en ook met de reactie van de uitgever. Het bevestigt wat ik zelf voel nu ik een roman aan het schrijven ben over liefde, vreemdgaan en polyamorie. Want mijn grootste vraag is: hoe vind ik de uitgever die het beste bij mij past en die ervoor durft te gaan een roman uit te geven over een onderwerp dat gevoelig ligt en waar nog een groot taboe op heerst? In mijn ideaalbeeld versterken schrijver en uitgever elkaar in hun activiteiten om het boek te promoten.

  • Ik ben het niet eens met jouw stelling: “Grappig dat jij ook vindt dat EEN schrijfcursus voldoende is.”

    IK zeg niet dat je per se meerdere schrijfcursussen moet volgen, maar een mening is er maar EEN. Je kunt van iedereen iets leren en zelf die dingen oppikken en gebruiken die goed zijn voor jou, zoals je dat in het algemeen ook doet…

  • Beste Marja,

    Geweldige tips staan hier voor aankomend schrijvers! Daar kan ik als uitgever alleen maar blij mee zijn. Veel manuscripten moeten worden afgewezen omdat ze niet naar de juiste uitgever zijn gestuurd. Daarom hier mijn aanvullende tip:
    Verdiep je eerst in de uitgeverijen en de manier van inzenden voordat je je manuscript toestuurt. Lees het profiel op hun website, kijk goed in welke genres ze gespecialiseerd zijn. Onderzoek bij welke uitgeverij jouw boek het best tot zijn recht komt.

  • Gerhard te Winkel says:

    Marja heeft 34 goede tips gegeven. Ik waag me toch aan een paar suggesties. Vraag op Facebook of schrijvers, bekend en onbekend je vriend willen worden. Je kan zien wat ze doen, op ze reageren en leren van hoe ze zich presenteren.
    Er zijn veel clubjes die lezingen en zo organiseren. Word vriend met ze. Je ziet wat ze doen en kunt vragen om mee te doen. Zo leer je nieuwe mensen kennen en krijg je feedback. Wees brutaal en vraag mensen of je op mag treden of dat je samen iets kunt doen. Heel leuk en leerzaam. Zo krijg je een netwerk dat je kan helpen naam te maken en je boek te publiceren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *